אוהבים את בקעת הנדיב - מצמצמים את תחנות הדלק המיותרות - נייר עמדה

לשוניות ראשיות

מפת בקעת הנדיב עם תחנות הדלק מסומנות עליה
תחנת הדלק ביום הקפאת העבודות

דף זה הוא חלק ממאגר הידע של פרויקט מניעת או צמצום נזקיהן של תחנות הדלק החדשות. לדפים נוספים בנושא לחצו כאן


הורדת נייר העמדה במסמך WORD

מאת: צוות התושבים לצמצום תחנות הדלק בבקעת הנדיב

בקעת הנדיב מוגדרת כאזור מסדרון אקולוגי המיועד לשימורi. תוכנית מתאר בנימינה גבעת עדה, המתוכננת בימים אלו, חוזרת ומדגישה את היותה של בקעת הנדיב אזור בו יש לשמר את נופי השטחים החקלאיים והטבעיים הפתוחים. עם זאת באמצע בקעת הנדיב, לאורך הרצועה בת 7 הק"מ המחברת את בנימינה עם גבעת עדה, קיימות כבר כיום 8 תחנות דלק, ו2 תחנות נוספות עומדות על סף בניה.

בניית התחנות מסכנת את בריאותם של תושבי האזור ואת איכות חייהם, וזאת בשל מספר סיבות:

- זיהום מי תהום, קרקע ואוויר:

"מרכיבי הדלק הם חומרים נדיפים..ומוגדרים בחלקם כחומרים רעילים ובחלקם גם מסרטנים. לדוגמא.. MTBE מתפשט למרחק של עשרות-מאות מטרים מהמקור. חלק ממרכיבי הדלקים עלולים לפגוע במערכת העצבים המרכזית, במערכת החיסונית, בפוריות, בכבד ובכליות, וכן לגרום להרס כדוריות דם אדומות, כאבי ראש..חולשה, גירוי רקמות ריריות, וקשיי נשימה."ii
"בדו"ח שהוכן על ידי הסיירת הארצית לאיכות הסביבה.. נמתחה ביקורת על כך ש..אין כמעט אף תחנת דלק אחת העומדת בתקנות למניעת זיהום מי תהום וקרקע.  הדובר ציין, כי בארץ ידועים מספר מקרים של זיהום קרקע או מי תהום מתחנות דלק, כגון תחנת הדלק בבנימינה, בה מתחת לתחנת הדלק התגלתה שכבת דלק בעובי של כ- 45 ס"מ אשר צפה מעל למי התהום."iii כיוון שמי התהום באזור נמצאים מטרים בודדים מתחת לפני השטח, הסיכוי לזיהום גדול במיוחד.
בכתבה "האם אנחנו שותים דלק?" מובא דיווח של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, על כך שחלק מקידוחי מי השתייה נמצאו מזוהמים במרכיבי דלקים. "בהתחשב בעובדה שליטר דלק יכול לזהם כמיליון ליטר מי תהום, אפשר להתחיל לדאוג. במשרד להגנת הסביבה מודים: "אנחנו מדינה מפגרת בנושא הזה." "iv
למרבה הצער, נראה כי המצב אינו משתפר עם השנים. "בזמן שהמשרד להגנת הסביבה מנסה להתמודד עם זיהום מסיבי של קרקע ומקורות מים שהתגלה בתחנות בעשור הקודם - דו"חות חדשים הנוגעים לשנתיים האחרונות מראים כי הדליפות והזיהומים נמשכים. בדצמבר 2010 הוגשו כתבי אישום פליליים נגד ארבע חברות הדלק הגדולות - פז, סונול, דור אלון ודלק - ונושאי משרה בכירים שלהן, בטענה ל"הסתרה שיטתית ומכוונת" של בדיקות תקופתיות שהעידו על זיהום מסיבי של קרקע ומקורות מים... על פי כתב האישום, חברות הדלק לא רק עברו עבירות של זיהום מים, אלא מואשמות גם בהסתרת הנזק מהציבור ובאי־דיווח כנדרש על כשלים."v
"אנשי אוניברסיטת בר אילן ועמותת "צלול" סקרו נתונים כמותיים של דליפות דלק ואת השינויים שחלו בהם לאורך ציר הזמן. ניתוח הנתונים שנאספו הראה שאחוז התקלות השונות בתחנות הדלק נשאר יציב ואף עלה בפרמטרים מסוימים, שעיקרם אחוזי הדליפות בתחנות הדלק... הבעיה העיקרית שעולה מהמחקר הזה, היא שהתקלות האלה אינן מוזכרות כלל בדוחות שחברות הדלק מעבירות אל הגופים העוסקים בניטור ובאכיפה, ולכן אינן מטופלות כמעט בכלל. לפי דוח של הטכניוןvi  שהוגש למשרד להגנת הסביבה באפריל 2014, העיכוב בדיווח על תקלות בתחנות עומד על 39 חודשים. יתרה מכך, התחנות מגיבות למכתבי התראה על תקלות בשטחן רק לאחר 50 חודשים, מה שמחמיר את הזיהום ומקשה על שיקום השטח. מסקנות החוקרים הן שהשיטה הרגולטורית הקיימת אינה מצליחה למנוע או לצמצם למינימום האפשרי את התקלות הנובעות מהפעלתן של תחנות דלק. אלה ממילא אינן ממהרות למלא אחר הוראות הממונה, ולמשרדי הממשלה אין יכולת אמיתית לאכוף את החוק באמצעים העומדים לרשותם."vii
לסיכום, מהמחקר עולה כי חברות הדלק כיום מוסיפות לזהם את המים, הקרקע והאוויר בחומרים רעילים ומסרטנים, וכי למדינה אין יכולת לאכוף את התקנות על מנת למנוע זיהום כזה.

- מטרד תחבורתי:

הכבישים הצרים של בקעת הנדיב, כגון הכבישים 652 ו653 עליהם מיועדות לקום בקרוב תחנת דלק, צפופים וסובלים כבר כיום מפקקים רבים. הוספה של תחנות דלק תגרום להאטת התנועה וליצירת פקקים נוספים, ובכך תכביד עוד על חייהם של תושבי האזור.

- הרס נוף ייחודי:

אזור בקעת הנדיב מצטיין בנוף ייחודי של שטחים פתוחים, שדות ומטעים חקלאיים, ושכיות חמדה טבעיות. על מנת לשמור על ייחודו ויופיו של האזור, ועל מנת לאפשר את פיתוח תיירות הטבע והספורט המאפיינת אותו, נאסר ככלל להקים מבנים בבקעת הנדיב, ולו גם סככות חקלאיות. בניית תחנות דלק בלב אזור השדות הפתוח תפגום ביופיו ובייחודו של האזור. בנייה כזו גם תפחית את האטרקטיביות של האזור, ובכך תפגע גם באפשרויות הפיתוח התיירותי שלו.

- גורם מדרבן לבניה נוספת:

הקמת תחנה באזור שעל פי תמ"מ 6 נאסר לפתח אותו על מנת לשמר את ייחודו, תפגע בייחוד זה, וכן תפתח פתח בפני בעלי חברות ויזמים נוספים שירצו לבנות באזור. נוסף לכך תשמש הבניה המסחרית גורם מדרבן לפיתוח וסלילה של כבישים נוספים באזור, כגון כביש 654 שסלילתו תהפוך את גבעת עדה לאי תנועה המוקף כבישים ראשיים מכל עבריו. בניה נוספת תפגע בתושבי בנימינה ובתושבי גבעת עדה, הסובלים כבר היום מתנועה רבה העוברת דרך היישובים ובסמוך אליהם, בין השאר מהכביש הלא חוקי שנפתח לכיוון ואדי ערה, וכן משאר כבישי האזור. שמירה על האזור כאזור כפרי ירוק ושקט מחייבת הימנעות מבניה מסחרית לאורך כבישי בקעת הנדיב.

- משיכת גורמים עבריינים:

לתושבי בקעת הנדיב אין צורך בתחנת דלק חדשה, הנוספת ל 15 תחנות הדלק הנמצאות כיום בטווח של קילומטרים ספורים. הם לא ישתמשו בתחנה זו לא לקניית דלק ולא לקנייה בחנות הנוחות שתהווה חלק ממנה. מי שזקוק לחנות הנוחות הוא תושבי אזורים סמוכים שאין באפשרותם לקנות אלכוהול באזורם מסיבות דתיות, והכביש המחבר אותם לאזורנו מאפשר להם להגיע לתחנות הדלק הללו ולשתות בהן אלכוהול. מאליו מובן שנהגים שתויים אינם גורם שכדאי למשוך אל האזור, וזו סיבה נוספת לכך שתחנת דלק במיקום זה תפריע לתושביו.

תחנת הדלק המיועדת לקום על כביש 653 קיבלה היתר בניה בשנת 1999, אך לא נבנתה. בשנת 2011 קיבלה התחנה היתר נוסף, וזאת למרות שהיא עומדת בניגוד לתקנות ההגנה על בקעת הנדיב שפורסמו בינתיים במסגרת תמ"מ 6, למרות שלא נעשה עבורה תסקיר סביבתי הנדרש כיום, ולמרות שאין אל התחנה צינור המוביל מים שפירים, כך שאין לה אפשרות לקבל את האישור הנדרש ממשרד הבריאות. התושבים, בעזרת אדם טבע ודין, פנו לבג"ץ, וביהמ"ש החזיר את הנושא לדיון מחודש בוועדת התכנון והבניה המחוזית, שהוציאה עבור התחנה היתר מחודש למרות הבעיות שצוינו. עם זאת העבודות על בניית התחנה לא החלו להתבצע בזמן בו היתר זה נותר בתוקפו, אלא רק חודשים לאחר שתוקפו של ההיתר פקע. לבקשת התושבים הוציאה וועדת התכנון והבניה צו הפסקת עבודה לתחנה, והעבודות הופסקו. במקביל חתמו מעל אלף מתושבי מועצת בנימינה – גבעת עדה על עצומה המתנגדת להקמת התחנות.

מכל הסיבות שנמנו לעיל, תחנות הדלק החדשות מסכנות את בריאות התושבים ואף את חייהם, ויגרמו לירידה בלתי נסבלת באיכות חייהם של תושבי האזור. חיוני שתחנות הדלק החדשות והמסוכנות לא ייבנו, ושכל הנוגעים בדבר יעשו את כל הנדרש כדי למנוע את הקמתן של תחנות דלק חדשות באזור בקעת הנדיב, ויתנו יד למניעת מקרי התחלואה העתידיים.

הוסף תגובה חדשה

Filtered HTML

  • Project issue numbers (ex. [#12345]) turn into links automatically.
  • Freelinking helps you easily create HTML links. Links take the form of [[indicator:target|Title]]. By default (no indicator): Link to a local node by title
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><h2>
  • <time /> is replaced with the current time.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
CAPTCHA
השאלה הזו נועדה לבדוק האם את:ה אנושי:ת, וכדי לחסום תוכנות למילוי ספאם אוטומטי
Fill in the blank.