מניעת או צמצום נזקיה של תחנת הדלק החדשה 'דנית-סונול' בגבעת עדה

לשוניות ראשיות

דף זה הוא חלק ממאגר הידע של פרויקט מניעת או צמצום נזקיהן של תחנות הדלק החדשות. לדפים נוספים בנושא לחצו כאן

כל מי שנסע לאחרונה בכביש המחבר בין גבעת עדה לבנימינה, בוודאי שם לב בצד הדרומי של הכביש לכך שחלקה בת כדונם גודרה בגדר פח לבנה. חששתם שעומדים לבנות לנו עוד קניון-מפלצת-בטון באמצע השטח הירוק? אנו חוששים שאתם צודקים.

ככל הנראה מדובר בשטח שבו כבר בשנת 1997, בניגוד לתכנית מתאר ארצית, אישרה הועדה המקומית לתכנון ובניה הקמה של תחנת דלק על מגרש בגודל 6 דונם הכוללת 1000 מר' בנוי. בשנת 1999 הוציאה הועדה המקומית לתכנון ובניה היתרי בנייה על השטח המדובר לחברת נירי דנית בע"מ וחברת סונול ישראל בע"מ - מה שגרר עתירה מנהלית של עמותת אדם טבע ודין, שנאבקה ואף ערערה לבג"צ כנגד החלטה תכנונית זו. בג"צ קבע כי ההיתר להקמת תחנת התדלוק יתבטל, והתוכנית תועבר לאישור בועדה הארצית לתכנון ובניה או לאישור של ועדת המשנה של המועצה הארצית לעניינים תכנוניים עקרוניים (לקריאת פסק הדין).
בסופו של דבר הותר לבנות תחנת דלק הכוללת סככה מתאימה למשאיות בגובה 5.2 מטר וכן שטחי מסחר הבנוים לגובה של 3.5 מטר ובגודל של 120 מ"ר (ראו עמ' 8,10 בפרוטוקול הועדה הארצית).

אם כך מדוע טרם בנו שם תחנה עד היום, ומה קרה שפתאום נזכרו? ישנן 3 תיאוריות.
התיאוריה הראשונה לסוגיית התזמון, מדברת על סוגית מי השתיה. התקנות דורשות שבניה למסחר תכלול חיבור לתשתיות מיים שפירים, אבל כיום במקום ישנן רק תשתיות מי השקיה מושבים לחקלאות. למיטב ידיעתינו, נכון להיום, אין במקום תשתית מיים שפירים - ולראיה, פונה לפני כשלוש שנים ממגרש חקלאי בצידו הצפוני של אותו הכביש, מתחם לאילוף כלבים של אחיו של סגן ראש המועצה לשעבר, בני עבו.
התיאוריה השניה, מדברת על האפשרות, שבעלי הקרקע מעוניינים למכור את השטח, ולכן הם "עושים קולות של בונים" כדי להראות לרוכשים פוטנציאליים שאכן הקרקע מתאימה לבנייה, אבל הם אינם מתכננים להתמודד עם הבניה בעצמם.
התיאוריה המתסכלת ביותר (השלישית), מזכירה לנו שטרם נקבע מה יעלה בגורלו של כביש עוקף-בנימינה, כזכור לכולנו מהדיון הכואב שקיימנו לפני שנה בנושא תוכנית האב לבנימינה-גבעת עדה. בהחלט ייתכן שהיזמים מאמינים שראש המועצה הנוכחי יקדם את סלילת הכביש העוקף המזרחי, כלומר, כמות רכבים משמעותית (מפרדס חנה ומגבעת עדה) תעבור ממש בסמוך לאותה תחנת דלק מדוברת, בניסיונה לעקוף את בנימינה ולהגיע ישירות לזכרון יעקב.

עוד תמהנו, האם קיים תושב אחד בודד בגבעת עדה אשר יהיה מליץ יושר ויתמוך בהקמת תחנת דלק נוספת? על אותו הכביש אשר כבר היום שוכנות בו, בקטע שמתחיל בצומת הבורג' ועד לצומת גבעת עדה-מזרח, 3 תחנות דלק (החדשה בצומת הבורג', תחנת אלון בכיכר עדה, ותחנת סונול sogood בגבעת עדה)? אולי בבנימינה דווקא יהיה מי שיתמוך בהקמת תחנה כזו? אם כן, אם אין אף מליץ יושר אחד שמעוניין בתחנה, מדוע שתקום? האם זוהי עוד כתובת שכתובה כבר עכשיו על הקיר, בדומה לתפלץ הבטון של קניון בנימינה, שעוד בשלבי התכנון היה ברור לכולם שהוא כלל אינו מתאים לאופי המושבה?

ואם כן, מה באפשרותינו לעשות?
אפשרות ראשונה היא לבקש מהועדה לתכנון לחזור בה מההיתרים שניתנו. לפי החוק בישראל, הדבר מתיר לחברות דנית וסונול לתבוע את הנזק ששינוי התוכנית יגרום להם - בוודאי משהו כמו כמה מיליוני שקלים, כלומר, הרבה מעל מה שלמועצת בנימינה-גבעת עדה יש לשלם. השאלה היא - האם הפגיעה בנוף תהה זולה יותר מאשר סכום הפיצויים.
אפשרות שניה היא לבדוק את נתיב המים, שהרי במידה ואין קו מים שפירים למגרש, למיטב ידיעתינו, לועדה המקומית לתכנון ובניה יש סמכות לעצור את כל עבודות הפיתוח במקום. כדי להקים קו מים שכזה, על כל בעלי הקרקעות ממקום חיבור המים הקרוב (גבעת עדה או תחנת הדלק אלון) ועד המגרש המיועד לבניה, לאשר את העברת קו המים בתחומם - ולמיטב הידוע לנו, טרם התקבלו אישורים כאלו מבעלי הקרקעות. או לפחות כך אנו מקווים.
אפשרות שלישית היא לרתום את מועצת בנימינה-גבעת עדה לחוקק תקנות עירוניות אשר יעכבו את בניית התחנה - כמו למשל שינוי צווי הארנונה לתחנות דלק חדשות, כך שהקמת התחנה תהפוך לבלתי כדאית כלכלית. או למשל קביעת תקנה שמחייבת תחנות דלק חדשות להיבנות באופן תת קרקעי ומעליהן שייבנה פארק ירוק.
אפשרות רביעית, היא פניה לועדה לתכנון ובניה, ולבקש ממנה לדרוש מהיזמים דרישות חריפות בתחום ההסדרה הנופית סביב המבנה. למשל, דרישה להקמת יער עצי מנגו גבוהים (6 מ') לפני תחילת בניה במגרש, כך שמאף כיוון לא יהיה ניתן לראות את הבנייה. או לבקש לבצע נטיעות מקיפות בחזית ובהיקף המגרש, ובמקביל, להגביל את גובה הבניה במגרש להיות עד גובה מקסימלי של נניח, מטר וחצי מגובה האדמה, כך שכל עץ הדר יסתיר בקלות את המפגע. נכון לעכשיו, כאמור, התוכנית המאושרת כוללת סככה מתאימה למשאיות בגובה 5.2 מטר, ומבנים נלווים בגובה 3.5 מטר ובגודל 120 מ"ר (ראו עמ' 8,10 בפרוטוקול הועדה הארצית).
אפשרות חמישית, היא להתארגן כתושבי בנימינה-גבעת עדה ולהכין עצומה שמכריזה, שכולנו נחרים את התחנה החדשה במידה והיא תקום, ונסרב לרכוש בה דלק.
אפשרות שישית, לארגן הפגנה שבועית סביב המגרש המיועד לתחנה.. או להפיק פסטיבל מוזיקלי "בנימינה וגבעת עדה מתנגדות לתחנת הדלק הרביעית על אותו הכביש"

אילו עוד רעיונות יש לכםן?

הוסף תגובה חדשה

Filtered HTML

  • Project issue numbers (ex. [#12345]) turn into links automatically.
  • Freelinking helps you easily create HTML links. Links take the form of [[indicator:target|Title]]. By default (no indicator): Link to a local node by title
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><h2>
  • <time /> is replaced with the current time.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
CAPTCHA
השאלה הזו נועדה לבדוק האם את:ה אנושי:ת, וכדי לחסום תוכנות למילוי ספאם אוטומטי
Fill in the blank.